Er zijn maar weinig camera’s die een echt popcultuuricoon kunnen worden genoemd, maar als er een is die de eer verdient, dan spant de Diana zeker de kroon. Als een van de meest populaire filmcamera’s aller tijden hebben vele generaties fotografen deze eenvoudige camera gebruikt om mooie lo-fi beelden op 120 film te produceren.
De analoge Revolutie
In de jaren 60 was de Diana een eigenzinnige camera geproduceerd door een kleine fabriek in Kowloon Bay, Hong Kong. Een van de meest overtuigende kenmerken was de eenvoudige constructie. De Diana was een boxcamera met een verscheidenheid aan componenten gemaakt van gemakkelijk te verkrijgen lichtgewicht materialen.
Ondanks zijn eenvoudige constructie werden mensen verliefd op zijn sluwe charme. De meniscuslens was in staat om lo-fi beelden te produceren die vergelijkbaar zijn met impressionistische schilderijen. De focus was zacht en de foto’s leken humeurig en droomachtig. Mensen begonnen deze unieke kwaliteit van Diana-camera’s op te merken en al snel werden de eenvoudige boxcamera’s overal opgekocht.
Van speelgoedcamera tot fotografisch hulpmiddel
Veel kunstenaars en fotografen gebruikten de Diana als fotografisch hulpmiddel om verschillende technieken te verkennen. Het was een manier om creativiteit te koesteren zonder volledig afhankelijk te zijn van de functies van een camera. Ze omarmden de imperfecties van de Diana en maakten van de unieke esthetiek een fotografische stijl.
De verbeterde Diana
De Diana had vele gezichten. Variaties kwamen met verschillende namen, stickers, accessoires, verpakkingen en zelfs kleuren. Een van de grootste en meest gevierde Diana-collecties was van Allan Detrich, een fotograaf uit de Verenigde Staten. Er wordt gezegd dat er bijna 200 Diana’s in de Detrich-collectie hebben gezeten.
Lomography zag wat de Diana was en herkende ook wat het zou kunnen zijn. Wetende dat zij kon worden verbeterd en vervaardigd met betere kwaliteit en materialen, werd de eenvoudige boxcamera opnieuw ontworpen en kreeg zij een nieuwe naam: Diana F+.
De Diana F+ bracht bij elke nieuwe editie een eerbetoon aan het origineel met nieuwe stijlen en kleuren. Van funky tot minimalistisch, deze nieuwe ontwerpen spraken een nieuw, divers klantenbestand aan dat de camera op verschillende manieren gebruikte.
Het had nog steeds de flair en stijl van de originele 120-shooter, maar nu met moderne gevoeligheden. Lomography heeft niet alleen het uiterlijk van de originele Diana geüpgraded, maar ook het gevoel en de functionaliteit. Fotografen kunnen nu ook genieten van dromerige opnames op verschillende filmformaten zoals 35 mm met de Diana Mini en 110 met de Diana Baby.
Van een bescheiden begin tot het najagen van nieuwe mijlpalen, de geschiedenis van de Diana is zo leuk om te volgen. Wuif de simpele boxcamera dus niet af. Probeer het eens in elke ongelooflijke iteratie die je te pakken kunt krijgen, en ontdek zelf waar het allemaal om draait.
Leverbaar uit voorraad